How to Think Like a Computer Scientist: Interactive Edition
1. General Introduction
1.1 The way of the the program
The goal of this book is to teach you to think like a computer scientist. This way of thinking combines some of the best features of mathematics, engineering, and natural science. Like mathematicians, computer scientists use formal languages to denote ideas (specifically computations). Like engineers, they design things, assembling components into systems and evaluating trade offs among alternatives. Like scientists, they observe the behavior of complex systems, form hypotheses, and test predictions.
intr-1: What is the most important skill for a computer scientist?
a) To think like a computer.
b) To be able to write code really well.
c) To be able to solve problems.
d) To be really good at math.
intr-2: An algorithm is:
a) A solution to a problem that can be solved by a computer.
b) A step by step list of instructions that if followed exactly will solve the problem under consideration.
c) A series of instructions implemented in a programming language.
d) A special kind of notation used by computer scientists.
References:
http://interactivepython.org/runestone/static/thinkcspy/index.html
1.1 The way of the the program
The goal of this book is to teach you to think like a computer scientist. This way of thinking combines some of the best features of mathematics, engineering, and natural science. Like mathematicians, computer scientists use formal languages to denote ideas (specifically computations). Like engineers, they design things, assembling components into systems and evaluating trade offs among alternatives. Like scientists, they observe the behavior of complex systems, form hypotheses, and test predictions.
The single most important skill for a computer scientist is problem solving. Problem solving means the ability to formulate problems, think creatively about solutions, and express a solution clearly and accurately. As it turns out, the process of learning to program is an excellent opportunity to practice problem solving skills. That’s why this chapter is called, The Way of the Program.
On one level, you will be learning to program, a useful skill by itself. On another level, you will use programming as a means to an end. As we go along, that end will become clearer.
Mục đích của quyển sách này là dạy cho bạn suy nghĩ giống như một nhà khoa học máy tính. Cách nghĩ này được kết hợp một vài tính năng tốt nhất của toán học, kỹ thuật và khoa học tự nhiên. Như các nhà toán học, họ thiết kế mọi thứ, tập hợp các phần vào hệ thống và đánh giá tính hiệu quả giữa các giải pháp thay thế.
Giống như các nhà khoa học, họ quan sát hành vi của hệ thống phức tạp, giả thiết bộ khung, và dự đoán thử nghiệm. một kỹ năng quan trọng nhất của một nhà khoa học máy tính là giải quyết vấn đề. Giải quyết vấn đề nghĩa là khả năng tính toán các vấn đề, suy nghĩ sáng tao về giải pháp, một giải pháp rõ ràng và chính xác. Khi nó kết thúc, quá trình học tập với chương trình là một cơ hội tuỵet vời để luyện tập kỹ năng giải quyết vấn đề. Đó là lý do mà chương này được gọi là:" Con đường của chương trình"
Trong cấp 1, bạn sẽ được học về chương trình, một tính năng hữu dụng của chúng. Trong các cấp độ khác, bạn sẽ được sử dụng chương trình như một kết thúc. Khi chúng ta đi cùng, kết thúc đó sẽ trở nên rõ ràng hơn.
Algorithms
If problem solving is a central part of computer science, then the solutions that you create through the problem solving process are also important. In computer science, we refer to these solutions as algorithms. An algorithm is a step by step list of instructions that if followed exactly will solve the problem under consideration.
Our goal in computer science is to take a problem and develop an algorithm that can serve as a general solution. Once we have such a solution, we can use our computer to automate the execution. As noted above, programming is a skill that allows a computer scientist to take an algorithm and represent it in a notation (a program) that can be followed by a computer. These programs are written in programming languages.
Thuật toán:
Nếu giải quyết vấn đề là một phần chính của khoa học máy tính, thì các cách bạn tạo ra thông qua quá trình giải quyết vấn đề cũng quan trọng. Trong khoa học máy tính, chúng ta đề cập tới những cách giải quyết này như Các thuật toán. Một thuật toán là một danh sách hướng dẫn mà nếu theo nó một cách chính xác sẽ giải quyết vấn đề đang xem xét.
Mục tiêu của chúng ta trong khoa học máy tính là lấy một vấn đè và phát triển một giải thuật có thể phục vụ như một giải pháp chung. Một khi chúng ta có một cách giải quyết, chúng ta có thể sử dụng máy tính của chúng ta chấp hành một cách tự động. Như ghi chú đề cập, chương trình là một kỹ năng mà cho phép một nhà khoa học máy tính lấy một thuật toán và trình bày nó trong một ghi chú (một chương trình) mà có thể chạy được bằng một máy tính. Những chương trình này được viêt bằng ngôn ngữ lập trình.
Check your understanding
a) To think like a computer.
b) To be able to write code really well.
c) To be able to solve problems.
d) To be really good at math.
intr-2: An algorithm is:
a) A solution to a problem that can be solved by a computer.
b) A step by step list of instructions that if followed exactly will solve the problem under consideration.
c) A series of instructions implemented in a programming language.
d) A special kind of notation used by computer scientists.
References:
http://interactivepython.org/runestone/static/thinkcspy/index.html
Nhận xét
Đăng nhận xét